„Pojedyncze fakty są bazą, na której buduje się inteligencję”

Glenn Doman

 

W metodzie tej już w bardzo młodym wieku dziecka, wytwarzamy zainteresowanie słowem drukowanym i pozytywnie nastawiamy do nauki czytania. Zdobywanie wiedzy jest w intelektualnym sensie celem życia. Wiedza opiera się na informacji, a informacja może być uzyskana tylko poprzez fakty, czyli tzw. „bity inteligencji”. Pojedynczy fakt nazywamy bitem inteligencji. Każdy bit jest bazą dla przyszłej wiedzy dziecka. Program przekazywania wiedzy ogólnej powinien być wprowadzony jak najwcześniej tak, aby wykorzystać plastyczność mózgu dziecka do 6 roku życia.

Materiały do terapii

Przygotowane w zestawach bity inteligencji  spełniają określone zasady są:

  • realistyczne – duże
  • posegregowane tematycznie
  • ciekawe – kolorowe
  • ściśle nazwane – jednoplanowe
  • o ujednoliconych proporcjach
  • trwałe

Każdy obrazek umieszczony jest na planszy formatu A4. Bity inteligencji pokazywane są tematycznie: w 24 seriach po 15 sztuk każda. Serie wchodzą w skład etapów. Każdy etap składa się z 6 serii.

W ciągu roku realizujemy 4 etapy, które zgrupowane są w ośmiu segregatorach. Segregatory są podpisane i ponumerowane, co ułatwia szybki dostęp do właściwych serii a także przyczynia się do utrzymania porządku w zestawach.

Na realizacje programu przewidziano następujące terminy:

  • jedna seria (15 szt.) – realizowana w ciągu 15 dni.
  • jeden etap (90 szt.) – realizowany w ciągu 3 miesięcy.
  • 4 etapy realizowane są w ciągu 360 dni.
  • 8 etapów realizowanych jest w ciągu 720 dni.

Serie posegregowane są tematycznie i w miarę realizacji programu zwiększa się stopień trudności podawanego materiału.

2 lata terapii 1540 plansz z wyrazami i obrazkami.

Nauka czytania globalnego – oparta jest  na wzrokowym rozpoznawaniu ogólnego kształtu wyrazów.

Pamięć wzrokowa a czytaniepamięć wzrokowa jest  szczególnie wyostrzona u dzieci autystycznych, co wiąże się ze specyficznym przetwarzaniem bodźców wzrokowych Czytanie pomaga dziecku z deficytami rozwojowymi w przypominaniu  i przetwarzaniu informacji. Dzieci łączą tu wygląd graficzny wyrazu z odpowiednikiem obrazkowym (bitem inteligencji), najpierw dziecko widzi określony przedmiot na obrazku, a następnie uzyskuje od prowadzącego informację, że napisana nazwa tego przedmiotu tak oto wygląda. W metodzie tej już w bardzo młodym wieku dziecka, wytwarzamy zainteresowanie słowem drukowanym i pozytywnie nastawiamy do nauki czytania. Dzieci rozpoznają bez problemu wyrazy odczuwają ogromną przyjemność i cieszą się, że „umieją czytać”, a jednocześnie są przekonane, że nauka czytania nie jest czymś trudnym. Takie pozytywne nastawienie jest niezwykle ważne, ponieważ daje dziecku wiarę we własne siły i pomaga w pokonywaniu napotykanych trudności.

Druga, bardzo istotna funkcja całościowego rozpoznawania wyrazów jest ułatwienie dzieciom zrozumienia pojęcia symbolu, jakim między innymi jest litera. Dziecku rozpoczynającemu naukę czytania nie jest łatwo zrozumieć, że powtarzające się znaki, na przykład w wyrazie „lala” mogą oznaczać jego ulubioną lalkę. Dziecko zaczyna sobie zdawać sprawę, że literom ułożonym w wyrazy odpowiadają odpowiednie dźwięki.

WYRAZY DO NAUKI CZYTANIA:

  • Materiały używane do nauki czytania są wyjątkowo proste. Przygotowane są w formie plansz o wymiarach 10,5cm x 29,7cm.
  • Na środku planszy widnieje napis.
  • W seriach przedstawione są rzeczowniki, napis jest w kolorze czarnym.
  • Wysokość liter minimum 3 cm, szerokość liter 5 mm.
  • Każda plansza z wyrazem na odwrocie posiada jeszcze raz umieszczony napis, stanowiący podpowiedź dla prowadzącego naukę czytania.
  • Wszystkie plansze są zafoliowane i w ten sposób zabezpieczone przed zniszczeniem.
  • W zestawach znajdują się wyrazy posegregowane tematycznie w serie. Łącznie w zestawie rocznym znajduje się 360 wyrazów w 4 etapach.
  • W zestawie na 2 lata znajduje się 720 plansz w 8 etapach.

WYGLĄD PLANSZ:

  • Plansze posegregowano na 48 tematów po 15 plansz w każdej serii łącznie,  do nauki czytania i rozwijania wiedzy przygotowano 1540 plansz z z kresu kilkunastu grup tematycznych.
  • Plansze zabezpieczone są przed zniszczeniem przez specjalna folie, są podpisane i ponumerowane na odwrocie planszy, co ułatwia sprawne korzystanie z materiałów.

TEMATYKA PLANSZ:

Pierwszy rok terapii (I rok terapii 720 plansz: obrazki + wyrazy):

  • Etap 0 – „Zabawki”, „Ubrania”, „Przedmioty codziennego użytku”, „Plac zabaw”,
  • Etap 1 – „ Pożywienie”, „Owoce”, „Warzywa”, „Środki transportu”, „Zawody damskie”, „Zawody męskie”,
  • Etap 2 –”Pogoda”, „Przedmioty codziennego użytku”, „Dyscypliny sportowe”, „Zwierzęta”, „Narzędzia”, „Ryby”,
  • Etap 3 – „Ptaki”, „ Zwierzęta”,  „Służba zdrowia”,  „Kwiaty”, „Komunikacja”, „Budowle”,
  • Etap 4 – „Anatomia”, „Muzyka”, „Świat bajek”, „Napoje”, „Środki transportu”, „Narzędzia”

Drugi rok terapii (II rok terapii 1540 plansz: obrazki + wyrazy):

  • Etap 5 – „Atrakcje turystyczne”, „Owoce morza”, „Ryby”,  „Drzewa”,” Liście”, „Geografia”,
  • Etap 6 – „Owady”, „Gady i płazy”, „Ptaki”, „Marynistyka”, „Kwiaty”, „Rasy psów”,
  • Etap 7 – „Zawody damskie”, „Zawody męskie”, „Sprzęt sportowy”, „Przedmioty domowego użytku”, „Narodowości”, „Dyscypliny sportowe”,
  • Etap 8 – „Znaki drogowe”, „Zwierzęta”, „Dinozaury”, „Kwiaty”, „Atrakcje turystyczne”, „Anatomia”.

Dla osób z deficytami w rozwoju umysłowym globalny system nauki czytania jest o wiele prostszy i daje lepsze efekty niż metody tradycyjne. Wszystkie plansze z wyrazami posiadają swoje odpowiedniki obrazkowe i są wykorzystywane w rozwoju wiedzy ogólnej.

Powrót