ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Różnicowanie dźwięków, ich analiza i synteza dokonują się na poziomie ośrodkowego układu nerwowego.
Jeżeli ośrodek słuchowy kory mózgowej jest uszkodzony lub mniej sprawny, proces różnicowania, analizowania i syntetyzowania dźwięków przebiegają wadliwie.
Dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej poszczególne dźwięki słyszą bardzo dobrze bez względu na odległość, lecz nie potrafią ich różnicować, analizować czy tez dokonywać ich syntezy.
Zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci upośledzonych umysłowo w znacznym stopniu utrudniają ogólne funkcjonowanie w tym; mowę, myślenie, opanowanie techniki czytania i pisania.
Ćwiczenia funkcji słuchowych są mniej atrakcyjne dla dzieci, dlatego tez terapeuta musi wprowadzić element zabawy mobilizującej uwagę dziecka i pobudzającej do zabawy w słuchanie
Usprawnianie funkcji słuchowych opierać się powinno przede wszystkim na materiale dźwiękowym, dobrze jest, aby materiał dźwiękowy był wzbogacony o inne pomoce dydaktyczne, mogą to być zestawy obrazków
Zadaniem dziecka jest:
Celem ćwiczeń jest:
„SYGNAŁY” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.
Składający się z:
{obrazek}materialy_sluchowa_sygnaly{/obrazek}
W zestawie rozwijającym wrażliwość słuchowa źródłem dźwięku jest: przyroda, muzyka, mowa ludzka, różne dźwięki stworzone przez człowieka.
„INSTRUMENTY” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.
Składający się z:
Segregatora z planszami – 8 plansz przedstawiających obrazowo instrumenty, których dźwięki oraz krótkie melodie nagrane zostały na kasecie. W zestawie znajdują się dźwięki; pianina, trąbki, cymbałek, gitary, ksylofonu, fletu, bębna itp.
„KUCHNIA” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.
Składający się z:
Segregator z 16 planszami przedstawiającymi elementy wyposażenia kuchni, które wydaja jakiś dźwięk. W tym: szuflada ze sztućcami, toster, nalewanie wody, nalewanie mleka, czajnik,zmywarka do naczyń, kuchenka gazowa, ostrzenie noży, blender, rozbijanie jajek, smażenie jajek, krojenie, pralka, lodówka, kuchenka mikrofalowa. Praca z zestawem polega na słuchaniu dźwięku i obserwowaniu odpowiedników wizualnych, czyli zdjęć, rysunków oraz odpowiedników wyrazowych. Następnie dziecko słucha i nie korzystając z podpowiedzi wizualnej w tym obrazków odpowiada jaki to dźwięk. Kolejnym etapem jest odsłuchiwanie dźwięków i dopasowywanie prawidłowych wyrazów.
„ŁAZIENKA” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.
Segregator z 13 planszami przedstawiającymi elementy wyposażenia łazienki, które wydaja jakiś dźwięk. W tym: leci woda z kranu, mycie rak, kapie woda z kranu, kąpiel w brodziku, spuszczenie wody w ubikacji, urywanie papieru toaletowego, suszenie włosów suszarka, płukanie gardła, urywanie ręcznika, mycie lustra, golenie się, mycie zębów.
Powrót