ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

Różnicowanie dźwięków, ich analiza i synteza dokonują się na poziomie ośrodkowego układu nerwowego.

Jeżeli ośrodek słuchowy kory mózgowej jest uszkodzony lub mniej sprawny, proces różnicowania, analizowania i syntetyzowania dźwięków przebiegają wadliwie.

Dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej poszczególne dźwięki słyszą bardzo dobrze bez względu na odległość, lecz nie potrafią ich różnicować, analizować czy tez dokonywać ich syntezy.

Zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci upośledzonych umysłowo w znacznym stopniu utrudniają ogólne funkcjonowanie w tym; mowę, myślenie, opanowanie techniki czytania i pisania.

Ćwiczenia funkcji słuchowych są mniej atrakcyjne dla dzieci, dlatego tez terapeuta musi wprowadzić element zabawy mobilizującej uwagę dziecka i pobudzającej do zabawy w słuchanie

Usprawnianie funkcji słuchowych opierać się powinno przede wszystkim na materiale dźwiękowym, dobrze jest, aby materiał dźwiękowy był wzbogacony o inne pomoce dydaktyczne, mogą to być zestawy obrazków

Zadaniem dziecka jest:

  • początku bierne słuchanie dźwięków i oglądanie ich odpowiedników graficznych
  • zapoznanie dźwięków bez podpowiedzi słownej
  • samodzielne wskazywanie obrazków będących obrazem graficznym słyszanego dźwięku

Celem ćwiczeń jest:

  • bogacenie doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej
  • usprawnienie koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych
  • rozwijanie pamięci słuchowej
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
  • likwidacja zaburzeń sensorycznych
  • wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa poprzez poznawanie dźwięków i odbieranie ich jako zrozumiale

„SYGNAŁY” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.

Składający się z:

  • płyty CD z rożnymi dźwiękami
  • plansze formatu A4 będących graficznymi  odpowiednikami odgłosów z płyty.

{obrazek}materialy_sluchowa_sygnaly{/obrazek}

W zestawie rozwijającym wrażliwość słuchowa źródłem dźwięku jest: przyroda, muzyka, mowa ludzka, różne dźwięki stworzone przez człowieka.


„INSTRUMENTY” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.

Składający się z:

  • Płyty CD – z dźwiękami i melodie grane ma rożnych instrumentach.

Segregatora z planszami –  8 plansz przedstawiających obrazowo instrumenty, których dźwięki oraz krótkie melodie nagrane zostały na kasecie. W zestawie znajdują się dźwięki; pianina, trąbki, cymbałek, gitary, ksylofonu, fletu, bębna itp.


„KUCHNIA” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.

Składający się z:

  • Płyty CD – z dźwiękami związanymi z kuchnia.

Segregator z 16 planszami przedstawiającymi elementy wyposażenia kuchni, które wydaja jakiś dźwięk. W tym: szuflada ze sztućcami, toster, nalewanie wody, nalewanie mleka, czajnik,zmywarka do naczyń, kuchenka gazowa, ostrzenie noży, blender, rozbijanie jajek, smażenie jajek, krojenie, pralka, lodówka, kuchenka mikrofalowa. Praca z zestawem polega na słuchaniu dźwięku i obserwowaniu odpowiedników wizualnych, czyli zdjęć, rysunków oraz odpowiedników wyrazowych. Następnie dziecko słucha i nie korzystając z podpowiedzi wizualnej w tym obrazków odpowiada jaki to dźwięk. Kolejnym etapem jest odsłuchiwanie dźwięków i dopasowywanie prawidłowych wyrazów.


„ŁAZIENKA” – zestaw do rozwijania percepcji słuchowej.

  • Płyta CD – z dźwiękami związanymi z łazienką.

Segregator z 13 planszami przedstawiającymi elementy wyposażenia łazienki, które wydaja jakiś dźwięk. W tym: leci woda z kranu, mycie rak, kapie woda z kranu, kąpiel w brodziku, spuszczenie wody w ubikacji, urywanie papieru toaletowego, suszenie włosów suszarka, płukanie gardła, urywanie ręcznika, mycie lustra, golenie się, mycie zębów.

Powrót