„Pojedyncze fakty są bazą, na której buduje się inteligencję”
Glenn Doman
W metodzie tej już w bardzo młodym wieku dziecka, wytwarzamy zainteresowanie słowem drukowanym i pozytywnie nastawiamy do nauki czytania. Zdobywanie wiedzy jest w intelektualnym sensie celem życia. Wiedza opiera się na informacji, a informacja może być uzyskana tylko poprzez fakty, czyli tzw. „bity inteligencji”. Pojedynczy fakt nazywamy bitem inteligencji. Każdy bit jest bazą dla przyszłej wiedzy dziecka. Program przekazywania wiedzy ogólnej powinien być wprowadzony jak najwcześniej tak, aby wykorzystać plastyczność mózgu dziecka do 6 roku życia.
Przygotowane w zestawach bity inteligencji spełniają określone zasady są:
Każdy obrazek umieszczony jest na planszy formatu A4. Bity inteligencji pokazywane są tematycznie: w 24 seriach po 15 sztuk każda. Serie wchodzą w skład etapów. Każdy etap składa się z 6 serii.
W ciągu roku realizujemy 4 etapy, które zgrupowane są w ośmiu segregatorach. Segregatory są podpisane i ponumerowane, co ułatwia szybki dostęp do właściwych serii a także przyczynia się do utrzymania porządku w zestawach.
Na realizacje programu przewidziano następujące terminy:
Serie posegregowane są tematycznie i w miarę realizacji programu zwiększa się stopień trudności podawanego materiału.
2 lata terapii 1540 plansz z wyrazami i obrazkami.
Nauka czytania globalnego – oparta jest na wzrokowym rozpoznawaniu ogólnego kształtu wyrazów.
Pamięć wzrokowa a czytanie – pamięć wzrokowa jest szczególnie wyostrzona u dzieci autystycznych, co wiąże się ze specyficznym przetwarzaniem bodźców wzrokowych Czytanie pomaga dziecku z deficytami rozwojowymi w przypominaniu i przetwarzaniu informacji. Dzieci łączą tu wygląd graficzny wyrazu z odpowiednikiem obrazkowym (bitem inteligencji), najpierw dziecko widzi określony przedmiot na obrazku, a następnie uzyskuje od prowadzącego informację, że napisana nazwa tego przedmiotu tak oto wygląda. W metodzie tej już w bardzo młodym wieku dziecka, wytwarzamy zainteresowanie słowem drukowanym i pozytywnie nastawiamy do nauki czytania. Dzieci rozpoznają bez problemu wyrazy odczuwają ogromną przyjemność i cieszą się, że „umieją czytać”, a jednocześnie są przekonane, że nauka czytania nie jest czymś trudnym. Takie pozytywne nastawienie jest niezwykle ważne, ponieważ daje dziecku wiarę we własne siły i pomaga w pokonywaniu napotykanych trudności.
Druga, bardzo istotna funkcja całościowego rozpoznawania wyrazów jest ułatwienie dzieciom zrozumienia pojęcia symbolu, jakim między innymi jest litera. Dziecku rozpoczynającemu naukę czytania nie jest łatwo zrozumieć, że powtarzające się znaki, na przykład w wyrazie „lala” mogą oznaczać jego ulubioną lalkę. Dziecko zaczyna sobie zdawać sprawę, że literom ułożonym w wyrazy odpowiadają odpowiednie dźwięki.
WYRAZY DO NAUKI CZYTANIA:
WYGLĄD PLANSZ:
TEMATYKA PLANSZ:
Pierwszy rok terapii (I rok terapii 720 plansz: obrazki + wyrazy):
Drugi rok terapii (II rok terapii 1540 plansz: obrazki + wyrazy):
Dla osób z deficytami w rozwoju umysłowym globalny system nauki czytania jest o wiele prostszy i daje lepsze efekty niż metody tradycyjne. Wszystkie plansze z wyrazami posiadają swoje odpowiedniki obrazkowe i są wykorzystywane w rozwoju wiedzy ogólnej.
Powrót